Tidigare under hösten fick eleverna i Es2b besöka Index och tittat på deras utställning MAD HORIZON där konstnärerna John Skoog och Emanuel Röhss ställde ut. Utställningen som pågår fram till den 5 december blev utgångspunkten för vårt eget konstprojekt på skolan. Vi har jobbat med att skapa en illussion av att vi befunnit oss på en plats i en annan verklighet genom att göra pappdockor av oss själva och placera den framför en kuliss som vi sedan fotograferat av.

Mad Horizon-utställningen visade på verkligheter som inte existerar men som ändå känns självklara i sitt filmiska sammanhang.

Shadowland John Skoog

Shadowland John Skoog

Shadowland was filmed on original locations in California, places that have been used in seminal Hollywood films to represent other places in the world, from Switzerland to Afghanistan.

Vi avslutade med en liten workshop där eleverna fick sätta ord på vad konst är och skriva vykortshälsningar från olika storstäder de inte besökt men ändå har en tydlig bild av.

Bronwyn Bailey-Charteris och Joanna Nordin på Index

Pepparkaksburk = Kamera

halkamera

Hålkamera fotografering

För att få ett mer konstnärligt uttryck i våra fotografier använde vi oss inte av de nyinköpta kamerorna utan pepparkaksburkar. När man gör en hålkamera får man ett suggestivt uttryck gratis eftersom hålkameran gör lite som den vill med det svartvita fotots skärpa och fokus.

Mörkrumsarbete

Genom att fotografera med hålkameror fick eleverna prova på framkallning i mörkrum. Istället för en filmrulle fäster man ett fotopapper i burken som har ett litet hål i sig. Bilden som fastnar på fotopapperet blir svartvit och ett negativ. Det går att göra ett positiv i mörkrummet men vi har istället scannat in fotografierna och inverterat fotot i Adobe photoshop.

Inspiration

kusinerna

Foto Elsie Wright och Frances Griffiths

Cottingley Fairies

Förutom Indexutställningen inspirerades vi av kusinerna Elsie Wright 10 år och Frances Griffiths 16 år fotografier av älvor från 1917.  
Negativen blev granskade och  ansågs vara äkta, inte förrän flickorna blivit 80 år erkände de att de gjort pappersälvor som de poserat med i trädgården.

Eva Norén

Metoden att placera en liten figur framför kulisser och sedan fotografera av med hålkamera utomhus är helt och hållet inspirerat av Eva Noréns fotografier från 1999.

eva-noren

Foto © Eva Norén

Lisa fotograferar cc by Linda Svanberg

Lisa fotograferar cc by Linda Svanberg

Aminas kulissarbete cc by Linda Svanberg

Aldinas kulissarbete cc by Linda Svanberg

l

Uppgiften

Eleverna fick i uppdrag att välja ut en stad som de ville resa till.
Istället för den typiska reklambilderna sökte de sedan efter ”stadens baksida.”
Vi skrev ut fotografierna på A3 och monterade de på en kartong och skapade en kuliss. Sedan fotograferade de av varandra i olika positioner som skulle passa till bakgrunden/ kulissen. De skrev ut bilderna på sig själva, en del la även till tyg på pappfiguren som sedan placerades framför kulissen.

Bildanalys

Avslutningsvis fick eleverna namnge sitt konstverk och göra analyser på varandras fotografier.  Innan vi namngav konsteverken funderade vi på:

  • Vad händer när man namnger ett konstverk?
  • Hur påverkar det tolkningen av motivet?
Grupptryck © Julia Hedström

Grupptryck © Julia Hedström

Det känns lite som en antimobbnings kampanj. Det är som om de tvingade henne och står och fotograferar med sina mobiler. Någon hörde eller märkte de och kom till de eller något. (ljuset längst bort i gränden då dörren öppnas. Det är natt./ Lisa

Frånvaro © Eva Åhlfeldt Karlsson

Frånvaro © Eva Åhlfeldt Karlsson

Jag upplever den här bilden som att det har skett något tragiskt då familjens kläder hänger på tork, men ingen finns med på bilden. Fotot är taget under andra världskriget och familjen har tvingats fly från sitt hem eller inte hunnit plocka med sig sina saker./ Aldina

Reality © Lisa Nilsson Svanberg

Reality © Lisa Nilsson Svanberg

Anna Stina är på väg till affären. Hon har det ganska tajt pengamässig och mår väldigt dåligt av situationen. På väg till affären går hon förbi spritaffären och stannar upp. Hon ser in i skyltfönstret. Kanske ska man ta sig en flaska istället, supa lite och glömma verkligheten en stund? Hon står i den enkla delen av Paris. Allting är gammalt och ingen har råd att rusta upp stället. Regeringen låtsas som att området inte finns. Var och en får klara sig själv i området/ Noréa

Obunden © Rebecka Nilsson

Obunden © Rebecka Nilsson

Jag tänker mig att ”vålnaden” längst fram till vänster står vid en tågstation. Det tillsammans med ”obunden” ger mig intrycket att hen har oändliga möjligheter och inte kan hållas tillbaka då ett tåg inte kan hållas tillbaka. Den långa tunneln visar den oändliga vägen framåt #deep/ Viktoria

Samlare © Noréa Reignier

Samlare © Noréa Reignier

Jag tycker att det känns som en kvinna som samlar mat/redskap. Huset i bakgrunden är lite suddiga och ser ut som att det ligger bakom dimman av luftföroreningar. Hon bor i slummen, hennes hus ser fallfärdigt ut. Jag får känslan av att området hon bor i faller sönder och är mer likt en soptipp / Julia

Funnen © Aldina Sabani

Funnen © Aldina Sabani

Jag ser en kvinna som letar efter något i sina egna trasiga och smutsiga kvarter. Jag tycker också att det ser ut som om hon håller i en kvast som hon försöker försöker städa gatorna  med. Jag får en vardaglig känsla./ Mattias

Spåret © Viktoria Lagerström

Spåret © Viktoria Lagerström

Bilden ger känslan att den suddiga gestalten är på väg någonstans, men inte kommer vidare. De ljusa husen och den mörka gatan ger ett intryck av vilsenhet och mystik. Själv känner jag att bilden framställer ”en osäker väg” och inslag av otrygghet. Titeln Spåret kan antingen syfta på en vagt synlig eller icke existerande utgång eller väg. Det verkar dessutom som gestalten söker efter något. De omkringliggande byggnaderna är inte särskilt höga, men ger ändå bilden av att de sluter sig kring personen och på något sätt skapar en mur.
/ Rebecka

Längtan © Mattias Möller Grapenmark

Längtan © Mattias Möller Grapenmark

Jag får en känsla av att personen på bilden inte ”finns”, att han lever bortglömd i mörkret. Det känns också som han går iväg från något, eller lämnar något. Men jag vet inte vad. / Eva